Op zaterdag 3 oktober 2015 heeft het VIEV bestuur op ludieke wijze het station Roermond Meinweg geopend. Op de overweg van de Melickervenweg in Herkenbosch is het stationsbord onthuld, waarna VIEV voorzitter Maurice Niesten enkele woorden heeft gesproken over de mogelijkheden die de spoorverbinding tussen Roermond en het Duitse achterland voor de regio zou kunnen bieden. Refererend aan de verkeersdrukte, en files voor Roermond, op deze dag van Duitse eenheid zou de Meinlijn voor menig bezoeker een welkom milieuvriendelijk alternatief zijn geweest.
Op zaterdag 3 oktober wordt feestelijk het deeltraject voor één dag geopend en kan per spoor gereisd worden tussen Vlodrop-Station en Dalheim Bf. als onderdeel van de te openen Meinlijn. Er wordt op deze dag gereisd met een zgn. Railhog (zie afbeelding). We plannen op deze dag 15 retourritten. Wilt u meereizen, dan kunt u nu een plaats reserveren door u via onderstaande formulier aan te melden. De organisatie van deze dag ligt in handen van de VIEV, de Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer. Deze non-profit organisatie zet zich in om railvervoer tussen o.a. Nijmegen-Kleve en Roermond-Dalheim mogelijk te maken. Om de kosten (gedeeltelijk) te dekken worden tickets verkocht voor EUR 14,95 (voor VIEV leden, 24,95 voor niet-leden). Meld u zich direct aan voor het VIEV lidmaatschap dan betaalt u al het ledentarief. Een unieke ervaring door dit Nederlands/Duitse natuurgebied te reizen en af te sluiten met wellicht een consumptie bij Dalheimer Mühle (voor eigen rekening). Op basis van de aanmeldingen worden de ritten ingepland, er is een beperkt aantal ritten mogelijk meld u dus snel aan. Ja, ik wil me aanmelden voor een rit. Voorwaarden: Onvolledig ingevulde aanmeldingen kunnen wij niet in behandeling nemen. Betaling VIEV-leden betalen een bijdrage […]
Goed nieuws voor “het zusje” van de Meinlijn, namelijk het doortrekken van de reizigerstrein Antwerpen – Hamont (België) naar Weert. Uit een studie van provincie Limburg blijkt dat reizigerspotentieel ook voor dit traject een stuk hoger ligt dan waar tot voor kort mee gerekend werd. Daarnaast heeft zij 16 miljoen klaar liggen voor modernisering van het traject (ongeveer hetzelfde bedrag dat wij nodig hebben voor de Meinlijn). Persoonlijk hadden wij voor de positievere krantenkop gekozen “Reizigerstrein Weert-Hamont binnen 2 jaar mogelijk”. Lees ook het artikel over de reizigersaantallen op 1limburg.nl: http://www.1limburg.nl/trein-weert-hamont-1200-reizigers-dag
Vandaag heeft de projectgroep van de Meinlijn op ludieke wijze de RB39 van Dalheim naar Mönchengladbach voorzien van Meinlijn logo’s. Waar op dit moment een reis per trein tussen Dalheim en Roermond nog 2 uur en 28 minuten duurt (nog geen 15 kilometer afstand), streeft de projectgroep van de Meinlijn er naar dat dit in de toekomst per lightrail in slechts 20 minuten kan. Tot op heden heeft de RB39 van de Rurtalbahn Dalheim als eindbestemming. De projectgroep Meinlijn wil op 3 oktober 2015 ervoor zorgen dat op deze dag per spoor tot Roermond gereden zal worden.
NL: Roermond 8 november 2014, vandaag openen wij symbolisch één meter spoor van de Meinlijn op de grensovergang Nederland – Duitsland. Ruim 23 jaar nadat de laatste goederentrein in 1991 over de toenmalige IJzeren Rijn reed, blinken de spoorstaven op deze zaterdagochtend weer in de zon, zijn de bielzen voorzien van nieuwe ballaststenen en is alle woekerende begroeiing weggehaald. In de toekomst zullen hier geen zware goederentreinen rijden, maar lightrail treinen die reizigers een milieuvriendelijk alternatief bieden om snel en comfortabel, zonder parkeerstress, te reizen tussen de zustersteden Roermond en Mönchengladbach. De glinsterende rails vandaag markeren niet alleen de kans en hoop op een milieuvriendelijke en snelle verbinding tussen de economische centra van Roermond en het Ruhrgebied, maar zetten tevens luister bij het vandaag gelanceerde ambitieuze initiatief van taskforce Meinlijn om op 3 oktober 2015, de Dag van de Duitse eenheid, een pendeltrein in te zetten om ritten te verzorgen vanaf Duitsland naar Roermond en vice versa. Hiervoor dient de komende 11 maanden nog veel werk verricht te worden (zie onder andere actiefoto’s hieronder), maar, om in de woorden van Theodor Herzl af te sluiten, “If you will it, it is no dream.” D: Roermond, 8. November 2014, heute öffnen […]
Eurobahn (dochterbedrijf van Keolis) heeft de Europese aanbesteding gewonnen en gaat vanaf december 2017 tot 2032 RB 61 eenmaal per uur rijden tussen Hengelo en Bielefeld (via Bad Bentheim). Eurobahn neemt de exploitatie over van Westfalenbahn (waarvan Abellio voor 25 procent aandeelhouder is) , die thans de treindienst tot Bad Bentheim verzorgt. Eurobahn is geen onbekende in Nederland, het bedrijf exploiteert sinds december 2009 de Maas-Wupper-Express RE 13 tussen Venlo en Hamm via Düsseldorf. Wordt de RE39 over de Meinlijn hun derde grensoverschrijdende verbinding vanaf 2017?
De gemeente Roermond neemt extra maatregelen om verkeersinfarcten, zoals op Duitse feestdagen te voorkomen. Dat heeft het gemeente bestuur bekend gemaakt. Donderdag is weer zo’n topdag waarbij veel Duitse bezoekers in Roermond worden verwacht, met daarbij het extra verkeersaanbod. Om dit extra verkeersaanbod in goede banen te leiden neemt de Gemeente Roermond de volgende maatregelen: Vooraf is afstemmingsoverleg tussen de Gemeente Roermond, Designer Outlet Roermond, hulpdiensten, Q-Park, aannemer singelring-oost en diverse andere partijen over de te nemen verkeersmaatregelen om de verkeersstromen in goede banen te leiden en de toegang voor hulpdiensten te verzorgen. Gedurende de dag zelf is er continue contact tussen de Gemeente Roermond en het Designer Outlet Roermond over de verkeerssituatie en de benodigde inzet van verkeersregelaars. De Gemeente Roermond zet deze dag een speciale verkeerscoördinator in. Verkeerslichten worden speciaal afgesteld (indien nodig zelfs handmatig) op het afwijkende en veranderde verkeersaanbod van die dag. Er worden 6 tekstwagens ingezet om het verkeer te leiden naar de verschillende parkeerterreinen. Er wordt eveneens informatie over de reistijden op verstrekt. Bezoekersverkeer voor het Designer Outlet Roermond wordt geleid naar de verschillende parkeerlocaties in en rond het centrum, waaronder het extra parkeerterrein bij Hatenboer. Tussen Hatenboer en het Designer Outlet Roermond rijdt die dag een pendelbus. […]